SE-LAP SAAB 91C Safir

Saab 91 Safir

Användning: Träningsflyg
Ursprung: Sverige
Tillverkare: Saab
Designer: A J Andersson
Första flygningen: 20 november 1945
Primär användare: Svenska Flygvapnet
Tillverkad: 1946-1966
Antal byggda: 323

Saab 91 Safir är ett tre- (91A, B, B-2) eller fyr-sittsigt (91C, D) enmotorigt träningsflygplan. Safir byggdes av Saab AB i Linköping, Sverige, (203 flygplan) och av De Schelde i Dordrecht, Nederländerna (120 flygplan).

SAAB 91B Safir

Design och utveckling

Utvecklingen av Safir började 1944 som en del av en plan för att kompensera för minskningen av beställningar på militära flygplan när andra världskriget slutligen tog slut. Tre stora civila program planerades, typ 90 Scandia flygplan, typ 91 Safir lätta flygplan och Saab 92 bilar.

Safirs första flygning utfördes den 20 november 1945. Planet 91 Safir designades av Anders J. Andersson, som tidigare arbetat för Bücker, där han ritade Bücker Bü 181 ”Bestmann” helt i trä. Safir delade således många konceptuella egenskaper i sin design med Bestmann. Planet var dock främst en metallkonstruktion, även om det hade tygtäckta kontrollytor. Utvecklingen bromsades av behovet av att koncentrera sig på ett mer akut militärt arbete och av industriella åtgärder hos leverantörer.

Saab 91A drivs av en 125 hk fyrcylindrig de Havilland Gipsy Major 2c kolvmotor, eller en 145 hk Gipsy Major 10 kolvmotor. 91B, B-2 och C har en sexcylindrig Lycoming O-435A motor med 190 hk. 91D har en fyrcylindrig Lycoming O-360-A1A-motor med 180 hk.

”Safir” användes senare som en plattform för att i låga hastigheter testa den nya svepta vingen för jaktplanen Saab 29 och Saab 32.

SAAB 91B Safir

Verksamhetshistoria

323 enheter byggdes i 5 versioner (A, B, B-2, C och D). Safir användes av de svenska, norska, finska, österrikiska, tunisiska och etiopiska flygvapnen som ett träningsflygplan, och ett enda flygplan användes av Japan Defense Agency som en testplattform.

Stora civila användare var Air France, Lufthansa och den holländska Rijksluchtvaartschool (RLS) på Groningen flygplats Eelde, nära Groningen.

Under utvecklingen av Saab 29 så modifierades den ursprungliga Saab 91-prototypen med en förminskad version av Saab 29:s svepande vingar; detta flygplan benämndes Saab 201 Experimental Aircraft. Samma flygplan försågs senare med vingar designade för Saab 32 Lansen; detta betecknades Saab 202.

Aerodynamisk testbädd

Förutom sin primära roll som träningsplan/turnéflygplan så användes Safir också som en aerodynamisk testbädd. Den första prototypen användes som en plattform för låghastighetstestning av den svepande vingen för jaktplanet Saab 29, och modifierades senare ytterligare för att testa vingen för jaktplanet Saab 32 Lansen. Dessutom så såldes ett flygplan av typen Saab 91 Safir – som genomgick en mängd olika modifieringar – som Saab X1G för forskning i Japan.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *