Fordon

Willys jeepar

Militära och civila modeller – en kort översikt

Willys militärjeeps historia

Jeeplegenden började i november 1940, i början av andra världskriget, bara ett år innan USA gick in i kriget. En liten fyrhjulsdriven prototyp, Willys ”Quad”, levererades till den amerikanska armén. Den innehöll Willys ”Go-Devil”-motorn, utvecklad av Delmar ”Barney” Roos. Med 60 hästkrafter och ett vridmoment på 129.0 Nm vid 4000 rpm så överskred den inte bara arméns krav, utan den överskred även Bantams och Fords vridmoment, som var konkurrenter om militärkontraktet. Quad var fadern till MB, CJ-serien och Wrangler. Willys förfinade Quad och det byggdes 1 500 enheter av Willys MA-modellen, av vilka många användes under andra världskriget.

Willy jeep

Kör var som helst

Från 1941 till 1945 så producerade Willys MB-modellen, den ursprungliga ”kör var som helst”, ”gör vad som helst”, som kom att kallas ”Jeep” som blev dess smeknamn. Willys blev känd under andra världskriget och det producerades över 300 000 MB fordon. Jeepar användes flitigt av varje division av den amerikanska militären, med 144 jeepar som tillhandahålls till varje infanteriregemente i den amerikanska armén. Ett stort antal jeepar skickades till de allierade styrkorna i Storbritannien och Ryssland: nästan 30% av den totala produktionen av jeepar.

Militärmodellen

MB utvecklades till militärmodellen M-38, som innehöll ett vattentätt tändsystem och byggdes från 1950 till 1951 specifikt för användning under Koreakriget. Under den konflikten gjorde Willy om M-38 och den blev M-38A1 med längre hjulbas, mjukare körning, en kraftfullare motor och en ny, mer rundad kaross. I produktion fram till 1962 producerade Willys under den tiden även M-170, som var designad för att förses med flera olika karosspaket. Den ena var en lätt truppbärare. Eftersom passagerarna var något så när instängda, jämfört med tidigare modeller, så användes M-170 också som fältambulans.

Jeep i krig

Willys civila jeeps historia

Vid slutet av andra världskriget så insåg Willys att det kunde dra nytta av sin krigstidsberömmelse och komma in på konsumentfordonsmarknaden under ett redan välkänt varumärke. Den första ”civila” jeepen var CJ-2A, även känd som ”Universal”. Den erbjöd funktioner som inte finns på den militära MB-modellen, inklusive en baklucka, sidomonterat reservdäck, högre vindruta och större strålkastare. Detaljpriset var $1090 och CJ-2A tillverkades från 1945 till 1949.

CJ-serien utvecklades snabbt, först som CJ-3A (1948 – 1953), med förbättrad ventilation och en vindruta i ett stycke med torkare i botten i motsats till som den var tidigare, monterade i den övre ramen. CJ-3B (1953 till 1965) hade en högre huv för att rymma den mer kraftfulla ”Hurricane”, den nya fyrcylindriga motorn. Under produktionen av CJ-3B så erbjöd Willys även DJ-3A, eller ”Dispatcher”, en tvåhjulsdriven version av CJ-3A som fanns tillgänglig i hardtop-, cabriolet- och halv- och full-top-modeller. Det användes ofta som ett semesteruthyrningsfordon på tropiska semesterorter.

Jeep

CJ-serien utvecklas

Från 1955 till 1983 så var CJ-5 en populär modell, med specialversioner, inklusive Jeep Camper, 462, Renegade, Super Jeep, Golden Eagle och Tuxedo Park. En tvåhjulsdriven version, DJ-5, erbjöds fram till 1974. Överlappande med CJ-5-modellen fanns CJ-6, som hade 20 tum längre längre hjulbas. En tvåhjulsdriven version kallades DJ- 6.

I modernare tid så introducerades CJ-7, 1976 och den hade en mycket framgångsrik 10-årig succé. Med ett axelavstånd 10 tum kortare än CJ-6 var detta den bästa och smidigaste CJ någonsin, och den är fortfarande populär än idag. En pickupversion med öppet tak, kallad CJ-8, eller Scrambler, byggdes samtidigt och var 10 tum längre än CJ-7 (vilket betyder att den hade samma hjulbas som CJ-6). Både mjuka och hårda toppar fanns tillgängliga för CJ-8.

Willys pickuper, stationsvagnar och minisuvar är inte alls lika kända som den allestädes närvarande och välbekanta ”Jeep”. Men i själva verket så gjorde Willys även ett antal olika pickupmodeller, inklusive 6-226-pickupen med en öppet bakre flak (en tidig ”pickup”), Modellen FC-150 och 6-226 4×4 kombi.

Provkörning av en Jeep

Innan Cherokee, Grand Cherokee, Compass, Renegade och många av de andra tidigare modellerna så fanns det alltså då bara en Jeep: Willys-jeepen (små bokstäver, eftersom det ännu inte var ett varumärke) som debuterade 1941 som ett fordon för USA:s armé under andra världskriget, och den tillverkades ursprungligen av Willys-Overland i Toledo, Ohio, där jeepar fortfarande byggs än i dag.

2017 Jeep Wrangler i teränngen

Under andra världskriget fick Ford också kontrakt för att tillverka kvarttonslastbilen för att möta militär efterfrågan. Efter kriget fortsatte Willys jeepproduktionen och det gjorde den tillgänglig för allmänheten som CJ (Civilian Jeep).

Militärjeep till CJ

Få ändringar gjordes för att förändra militärjeepen till CJ. Den erbjöds i en mängd olika färger; den hade krom och det fanns klumpiga vakuumdrivna vindrutetorkare. Den tilltalade (och marknadsfördes till) köpare på landsbygden, eftersom den var perfekt för en bondgård.

År 1961 försökte dåvarande märkesägaren, Kaiser Jeep, att bredda attraktionskraften för sin kompakta terrängbil genom att introducera CJ-5A Tuxedo Park Mark IV. Detta var Jeeps första trimpaket, och det var ett stort försök att civilisera deras produkt. Tuxedo Park Mark IV introducerade stötfångare, emblem och dörrhandtag i krom, modellspecifika navkapslar och kromade bakljus.

2017 Jeep Wrangler, front

Trimpaketet slog inte väl ut, och endast 460 exemplar av CJ-5A Tuxedo Park Mark IV producerades. Även om den inte var framgångsrik till en början så banade den här modellen vägen för många efterföljande modeller. Tänk Moab, Mojave, Renegade, Rubicon och till och med ”Call of Duty: Modern Warfare 3” Edition – för att nämna några.

2017 Jeep Wrangler

Snabbspola fram till idag, när jag nyligen fick chansen att köra en 2017 Jeep Wrangler – en utgående ”JK” Wrangler, visst, men en särskilt cool version av den. Willys Wheeler-paketet är ett tillägg på som består av knöliga terrängdäck, svarta högblanka hjul och grill, Jeeps Trac-Lok differential, solid bakaxel, rock rails, prestandafjädring, tonade rutor och ”Willys” huvdekaler. Utöver de andra trevliga tilläggen så finns LED-strålkastare och ett Alpine 9-högtalars ljudsystem med en allväderssubwoofer, som båda var en trevlig uppgradering.

Under loppet av en vecka satte jag 1200 km på vägmätaren. Min provkörning bestod av fyra olika typer av körning. Jag körde jeepen på stadsgator, på långa motorvägssträckor, på landsvägar och – viktigast av allt – jag tog av dörrarna och körde den till stranden en solig lördagsmorgon.

2017 Jeep Wrangler, inredning

Den sista varma lördagen

Den sista varma lördagen på året hade jag beställt väckning tidigt för jag ville ta av dörrarna, ta ner toppen och åka på en tidig morgontur ner till stranden. Denna aktivitet är tillåten där jag bodde då, och jag var absolut tvungen att dra nytta av det. Vid det här laget under mitt veckolån så hade jag redan kört jeepen genom stan, på motorvägen och på landsvägar, så terrängkörning var det enda som återstod.

Att ta bort dörrarna var enkelt. Sänk fönstren för att inte skada glaset, koppla bort ledningarna, ta bort en bult från botten av varje gångjärn och lyft av dörren. Det var svårare att sätta på dem igen. Det var inte på grund av vikten, eller storleken, eller hur de till synes blev tyngre när jag fumlade för att rada upp gångjärnsstiften. Det var för att dörrar inte hör hemma på en Wrangler, och jag var verkligen ledsen över att behöva sätta på dem igen.

Med Jeep till stranden

Jag körde ner till stranden och jag släppte ut 10psi från varje däck och såg hur siffrorna minskade på bilens dator. Jag växlade till 4-Low-inställningen, och de annars högljudda terrängdäcken tystnade när de rullade över sanden. Jeepen gled självsäkert och bekvämt över sanden; svängradien var otrolig, och – nedväxlad i 4-Low – kändes växellådan perfekt. ”Det här är vad den här bilen är designad för!” utbrast jag medan jag stack ut min vänstra fot genom den dörrlösa jeepen och såg sanden flyga förbi.

2017 Jeep Wrangler vid stranden

Det går att köra Jeep på vägar

Ja, du kan köra den på vägar – men hör den faktiskt hemma på dem? Det finns många överlägsna fordon för en daglig körning. Men där vägen slutar är där jeepen börjar – Willys-konfigurationen var helt perfekt. Ja, den var lite studsig. Ja, den var ganska så hög. Så hög att min pensionerade mamma knappt kunde klättra in i den. Det är kanske inte direkt praktiskt, men det är en kompromiss för äkta terrängeufori.

Femtiosex år har gått sedan Tuxedo Park Mark IV försökte civilisera det som numera kallas Wrangler – och även om många bilar idag delar lite med sitt bilarv bortom namnskylten, så har Willys Wheeler förblivit trogen originalet.

Ta en av vägen så får du själv se. Det är svårt att köra tillbaks ut i trafiken.

Pumpaggregat

Pumpaggregat

Pumpaggregat som används för tankning, i princip är det en bensinpump som drivs av en mopedmotor. Pumpaggregatet är även försett med ett stort bränslefilter

Startaggregat

Startaggregat

Detta startaggregat används för motorstart på Vampire. I princip är det en 6-cylindrig Volvomotor med en stor generator som alstrar en spänning på 28 volt vilket är flygplanets nätspänning.

Volvo TL-12 / Startbil 954

Volvo TL-12 Startbil 954

Volvo TL-12, eller som den kallades Startbil 954, användes i det svenska flygvapnet från 1957 till slutet av 80-talet. Läs mer om Volvo TL-12 här!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *