SAAB 105 SK60

Saab 105

Användning: Militärt träningsflygplan
Tillverkare: Saab
Första flygningen: 29 juni 1963
Introduktion: 1967
Status: I tjänst
Primära användare: Svenska Flygvapnet, österrikiska flygvapnet
Antal byggda: 192

SAAB 105 SK60 SE

Saab 105 är ett flygplan utvecklat i början av sextiotalet som en privat satsning av Saab för det svenska flygvapnet. Det är ett högvingat, tvåmotorigt träningsflygplan. Det svenska flygvapnets beteckning är SK 60. Det togs i bruk 1967 för att ersätta De Havilland Vampire.

Konceptet för ett nytt träningsflygplan föreslogs av SAAB 1960. Det nya träningsplanet skulle vara högvingat, tvåmotorigt och ha lärare och elev placerade sida vid sida i katapultstolar under ett stort tak av akrylglas. SK 60 drevs från början med Turboméca Aubisque-motorer (RM 9B), som var och en levererade en dragkraft på 742 kp.

Det första av de 150 beställda SK 60:orna, SwAF/n 60001, levererades till F5 vid Ljungbyhed 1966. Den första varianten, SK 60A, kunde inte bära några vapen. Senare modifierades ungefär hälften av flygplanen och SK 60 finns nu i fyra olika varianter.

40 Saab 105 exporterades till Österrike, betecknade Saab 105 OE.

SAAB 105 SK60 SE

Under en period så användes ett antal SK 60:or som lätta attackplan. De attackplanen var tänkta att verka i de nordligaste delarna av Sverige. Vid krig skulle fyra skvadroner av SK 60:or ha tre huvuduppgifter; förhindra gränsövergångar, bekämpa helikoptrar och andra långsamma flygplan och delta i gemensamma aktioner med armén. För denna uppgift utvecklades versionerna SK 60B och SK 60C. Skillnaden är att SK 60C har en spaningskamera i nosen. Nosen är längre och kantig jämfört med de andra versionerna av flygplanet.

I rollen som lätta attackflygplan var SK 60B och SK 60C utrustade med alternativt två automatiska 30 mm ADEN-kanoner i kapslar eller med attackraketer. Tolv 13,5 cm raketer eller sex pansargenomträngande raketer kunde monteras på hårda punkter under vingarna. Som ett annat alternativ kunde attackmissilen Rb 05 bäras.

Endast tre SK 60D flög. Det var flygplan modifierade med en civil flygelektronik. Ett mer avancerat flygplan är SK 60E, som är utrustat med mer avancerad och modern flygelektronik. Denna variant har fyra säten, och följaktligen inga katapultstolar. De två varianterna används även för utbildning av civila piloter.

SAAB 105 SK60 SE

SK 60 har nu genomgått ett moderniseringsprogram. Den viktigaste förändringen är bytet av motorer i 106 flygplan. Turbomeccaerna har ersatts av den starkare William Rolls FJ 44 (svensk beteckning RM 15). Dessa kommer att ge flygplanet en dragkraft på 2 x 950 kp.

Utöver sin primära uppgift som träningsplan så används SK 60 som målflygplan, för väderflygning och sambandsflygplan. En ny variant, SK 60M, är utvecklad för att ersätta Mitsubishi MU-2 målflygplan från Nyge Aero.

Saab 105 är också det flygplan som används av det svenska flygvapnets uppvisningsteam Team 60 och användes av de österrikiska flygvapnets uppvisningsteam ”Karo As” och ”Silver Birds”.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *